Skriv ut

INUTIS

4
INUTIS
 är ett ord som kommit till för att benämna de frusna klumparna under huden, som flyter i våra ådror.

Känslan av att en del människor måste bära kläder snarare för att skydda sin omgivning från sin egen, inre kyla, än för att värma sig.

här är klumparna

 

 

in1Erik Torstensson
Man of Wool
ställer ut textil hos 
Konsthantverkarna i Örebro
27 oktober – 21 november
Järntorgsgatan 2, Örebro.

Torstenssons egna tankar om den kommande utställningen;

I kompositionen INUTIS-9 900 leker jag med tanken att om man gör en sak, ett föremål, om dagen så kommer man efter trettio år, kanske motsvarande ett yrkesliv, att ha tiotusen saker.

Dessa skulle då kunna arrangeras i hundra rader, med hundra föremål i varje.

Hur skiljer sig hundra ifrån tiotusen? Finns det en brytningspunkt? Går det att hitta ett subjekt bakom denna totalitet? Kan ett liv summeras i något materiellt?

Här visar jag upp hundra föremål, de flesta gjorda under ca tre månader sommaren och hösten 2012. De bildar en sorts kalender, en dagbok och skulle såklart även kunna utgöra en hundradel;

en rad av hundra
av tiotusen föremål, tiotusen dagar.

Nummerologin kan leda tankarna till Sadako Sasakis tusen tranor. Kanske mer en symbol över meningslöshet än fred. Så är kanske också konsten ett mandala, en meditation över tomheten.
Varken 100, 1000 eller 10 000 kommer ta oss någon annanstans än hit.

INUTIS - 9 900 är således både en temperaturangivelse och en tidsmarkör.

intro1
De enskilda delarna utgör sidor i en emotionell loggbok; reflektioner över mötet med världen och vad som händer i mig som en konsekvens därav. Självklart måste samhällelig segregering, psykologisk fragmentering och könslig dikotomi resultera i i något stympat; huvuden skilda från kroppar, kroppar utan riktning och djur på maskerad. Vad är en mask, vad är en kropp?



2

Tekniskt sätt har jag arbetat mycket med sömnad i olika former. Jag arbetar direkt i materialet utan skisser eller förlagor. Ofta räcker det att sitta och vika tygbitar mellan fingrarna för att olika djur ska uppenbara sig. En utmaning är att utgå från ett rektangulärt tygstycke och skapa något utan att klippa i det; en sorts tredimensionell origami.

Jag har här använt mig av ull och siden, ståltråd där det behövts och sötvattenspärlor eller olika sorters stenar.

 



Erik har sina rötter i Frövi i Lindesbergs kommun. Han har arbetat med textila material under ett tiotal år. 2006-2007 deltog han i en utbildning i Fårösund ”ull och tovning”. Sedan dess arbetar han huvudsakligen med olika tovningstekniker, men även andra textila utryck som stickning, kviltning, tryck, färgning och shibori. Erik fascineras av texturer, ytdesign och tycker om att arbeta experimentellt, undersökande.
Det som tilltalar med tovning är bredden i uttryck; från tjocka, lockiga gråa mattor till de skiraste sjalar. Erik säger att tovningen känns obunden både i tradition och form, och den går att kombinera med andra tekniker och material.

I dagsläget arbetar Erik med utställningar, undervisning och workshops. Han jobbar även som återkommande gästlärare på folkhögskolan i Hemse på Gotland, Kyrkeruds folkhögskola, Fellingsbro folkhögskola och HV Skola i Stockholm. I somras arbetade han som handledare i Hemslöjdens jubileumsutsällning på Liljevalchs konsthall i Stockholm.
 

logokonst