Mediaframträdanden.
När jag startade kläddesignföretaget Orkan Lia för 2,5 år sedan insåg jag snabbt att det är en hård bransch och att man verkligen måste ha någonting mycket speciellt för att sticka ut.
Efter ett tag kom jag på idén med klädabonnemang; en tjänst där kunderna får unika designplagg hem varje månad.
Jag förstod inte då hur bra idén var, men jag insåg det snart när jag märkte hur kunderna började trilla in och media började höra av sig.
Jag minns hur överväldigad jag blev första gången de ringde och ville göra ett reportage.
Jag var lugn och proffsig på rösten men i mig var det som ett lyckorus som tumlade om mig ordentligt. Jag kände egentligen bara för att säga;
-NEJ, Jag vågar inte, men föll in i en roll som företagare där företaget alltid går först.
Det är viktigt att man sätter sig själv bakom företaget när man ska synas i media och att man inte låter sig dras ner av sin nervositet. Jag tycker det är viktigt att de som ser reportaget ska få en seriös bild av vad man håller på med och ska lyfta fram sådant som är relevant och viktigt.
I början var jag rädd för att de som skulle göra reportaget skulle leta fel och kritisera men det är viktigt att tänka att de har kontakt dig för att de tycker att det du gör är intressant.
Nervös? Tänk på att:
*Försök att behålla lugn andning. Det är lätt att andningen bli snabbare när man är
nervös och man börjar flåsa.
*Drick vatten! Nervositet gör dig torr i munnen.
*Stå still och sträck på dig! Man får ett säkrare intryck om man inte struttar omkring.
(Knyt gärna händerna t.ex. i knäet eller bakom ryggen, om du står upp)
*Le! Det är alltid roligare att titta på någon som ser glad ut.
Som med allt annat så blir även mediaframträdande lättare för varje gång!
Lycka till!
Besök Orkan Lia på nätet: Länk