Andy Warhol
Andy Warhol på Moderna museet
”I never read. I just look at pictures” (Andy Warhol)
För fyrtio år sedan visade Moderna Museet en utställning om Andy Warhol och Nationalmuseum en utställning om Henri de Toulouse-Lautrec. Nu är de båda åter aktuella på de respektive museernas vårutställningar.
Utställningen ”Andra röster, andra rum” belyser sidor av Andy Warhols konstnärskap som vanligtvis inte lyfts fram. Filmer, tv-program, målningar, grafik, fotografier, reklamplanscher och tapeter ryms i tre utställningshallar som tar upp olika delar av Warhols liv och skapande. I den första hallen finns filmlandskapet med några av Warhols filmer som han producerade 1963-68. Landskapet ramas in av målningar, grafik och tapeter. Där skymtar både Campbells soppburkar och porträtten på Marilyn Monroe blandat med små polaroidfotografier och blå-gula tapeter med kohuvuden.
I en utställningshall visas, genom fotografier och texter, Warhols liv kronologiskt från födelse till död.
Warhol föddes 1928 och blev på 1950-talet, på grund av sin målmedvetenhet och sin innovativa stil, av de mest framgångsrika reklamgrafikerna i New York. På 1960-talet hyrde han ett våningsplan i en industribyggnad, The Factory, som blev hans arbetsverkstad men även en plats för partyn, konserter, performance och filmvisningar. Warhol använde sitt eget rykte för att skapa sin plats bland de rika och berömda i New Yorks mode- och popvärld. Och han lyckades.
1968 utsattes Warhol för ett mordförsök av feministen Valerie Solanas. Efter det slutade han producera egna filmer och gick därigenom från avantgardemediet film till massmediet television.
1969 grundade Warhol tidskriften Inter/VIEW som blev det mode- och livsstilsmagasin som senare omsattes till bland annat tv-serien Fashion 1979-1980. Fashion var först med att visa modevärlden på tv. Warhol lyfte fram modeller, fotografer och designers och ville visa på modevisningar som vår tids nya skådespel.
Mellan 1979 och 1987 producerade Warhol 42 program för kabel-tv-stationer i New York och för MTV. Alla dessa program samt några mindre kända videoverk från 1960- och tidigt 70-tal visas på utställningen i tv-landskapet där rader av tv-apparater gör det lätt att spendera en hel dag. Där kan man också titta på Fifteen minutes som var en tv-serie som samproducerades med den då nya musikvideokanalen MTV. Regissören till serien Don Munroe har sagt att ”grundidén i programmet var att visa Andy som satt och tittade på tv och zappade mellan kanaler… Alla är kända i femton minuter. Det var vad det handlade om, men vår slogan var att idag får man bara femton sekunder. Så det är bäst att göra det bra.”
Utställningen lyckas med att visa bredden hos Warhol, det kan till och med bli väl brett och oförenklat och det är ingen utställning som man tittar över på en halvtimme. Det tar sin tid att gå runt men orkar man ta in alla de riktningar som Warhols konstnärskap tog så visar det också på komplexiteten hos en människa som levde för sitt skapande.
Och för att avsluta med ett citat av Warhol
”Publicity is like eating peanuts. Once you start you can´t stop”
Vill du veta mer om utställningen, besök Moderna Museets hemsida Länk
”I never read. I just look at pictures” (Andy Warhol)
För fyrtio år sedan visade Moderna Museet en utställning om Andy Warhol och Nationalmuseum en utställning om Henri de Toulouse-Lautrec. Nu är de båda åter aktuella på de respektive museernas vårutställningar.
Utställningen ”Andra röster, andra rum” belyser sidor av Andy Warhols konstnärskap som vanligtvis inte lyfts fram. Filmer, tv-program, målningar, grafik, fotografier, reklamplanscher och tapeter ryms i tre utställningshallar som tar upp olika delar av Warhols liv och skapande. I den första hallen finns filmlandskapet med några av Warhols filmer som han producerade 1963-68. Landskapet ramas in av målningar, grafik och tapeter. Där skymtar både Campbells soppburkar och porträtten på Marilyn Monroe blandat med små polaroidfotografier och blå-gula tapeter med kohuvuden.
I en utställningshall visas, genom fotografier och texter, Warhols liv kronologiskt från födelse till död.
Warhol föddes 1928 och blev på 1950-talet, på grund av sin målmedvetenhet och sin innovativa stil, av de mest framgångsrika reklamgrafikerna i New York. På 1960-talet hyrde han ett våningsplan i en industribyggnad, The Factory, som blev hans arbetsverkstad men även en plats för partyn, konserter, performance och filmvisningar. Warhol använde sitt eget rykte för att skapa sin plats bland de rika och berömda i New Yorks mode- och popvärld. Och han lyckades.
1968 utsattes Warhol för ett mordförsök av feministen Valerie Solanas. Efter det slutade han producera egna filmer och gick därigenom från avantgardemediet film till massmediet television.
1969 grundade Warhol tidskriften Inter/VIEW som blev det mode- och livsstilsmagasin som senare omsattes till bland annat tv-serien Fashion 1979-1980. Fashion var först med att visa modevärlden på tv. Warhol lyfte fram modeller, fotografer och designers och ville visa på modevisningar som vår tids nya skådespel.
Mellan 1979 och 1987 producerade Warhol 42 program för kabel-tv-stationer i New York och för MTV. Alla dessa program samt några mindre kända videoverk från 1960- och tidigt 70-tal visas på utställningen i tv-landskapet där rader av tv-apparater gör det lätt att spendera en hel dag. Där kan man också titta på Fifteen minutes som var en tv-serie som samproducerades med den då nya musikvideokanalen MTV. Regissören till serien Don Munroe har sagt att ”grundidén i programmet var att visa Andy som satt och tittade på tv och zappade mellan kanaler… Alla är kända i femton minuter. Det var vad det handlade om, men vår slogan var att idag får man bara femton sekunder. Så det är bäst att göra det bra.”
Utställningen lyckas med att visa bredden hos Warhol, det kan till och med bli väl brett och oförenklat och det är ingen utställning som man tittar över på en halvtimme. Det tar sin tid att gå runt men orkar man ta in alla de riktningar som Warhols konstnärskap tog så visar det också på komplexiteten hos en människa som levde för sitt skapande.
Och för att avsluta med ett citat av Warhol
”Publicity is like eating peanuts. Once you start you can´t stop”
Vill du veta mer om utställningen, besök Moderna Museets hemsida Länk