Fordonselever med slöjd och design på schemat.
Full fart i slöjden, Mattias Hansson broderade på sin dyna |
Designprocessen i skolan. Klockan plingar i dörren och strax hörs ett hallå. I fyra språng tas trappan till vinden samtidigt som en Elvislåt sjungs. Det blir liv och rörelse i huset och tid för slöjd enligt designprocessen. En gång i veckan kommer de till Langska huset, eleverna från Christoffer Polhemsgymnasiet, transport- fordons- och byggprogrammet går de på och hos oss, Gotlands läns Hemslöjdsförening, har de estetisk verksamhet – 50 poäng. |
Utifrån egna skisser ska en pall och en tovad dyna tillverkas. Konceptet och läroplanen har sammanställts av Frode Falkenhaug, hårdslöjdskonsulent på Gotland. De första lektionerna gick åt till att förklara vad design är och hur man ska tänka. Därefter skulle skisser göras, idéskisser, presentationsskiss och arbetsritning samt en liten modell av pallen och dynan. Arbetsritningen måste ritas i skala 1:5 – det blev ett räknande!
Varje elev fick sedan presentera sin plan och förklara sitt tänk inför klassen, applåderna dånade av alla bra och kreativa ritningar som visades.
Skisser, idéskiss, presentationsskiss och arbets- ritning var början till alltihop. Här är Andrew Petterssons resultat. |
Visst är det kul med modeller, men kan de för- verkligas? Emelie Johansson, Ellinor Malmros och Johan Pettersson med flera har slöjdat |
Och så äntligen var det dags att förverkliga sin idé. Halva gruppen fick börja med pallen och den andra halvan gav sig på dynan. Nu gällde det att skisserna var riktigt gjorda annars passar kanske inte dynan till pallen. På fyra gånger ska pall respektive dyna göras, lite snärjigt för pallen men bra med tid för att tova en dyna även om den ska broderas. Två reservtillfällen finns på slutet, en för att färdigställa och en för målning av pall. Efter detta blir det dags för utställning. Ett sextiotal pallar kommer att visas, en del traditionella, en del okonventionella men alla unika och med eget uttryck.
En härligt mjuk dyna tovade Viktor Bäckman till sin stadiga pall som han målade i svart. Johan Pettersson tovade in sommaren på sin dyna och jobbar just nu med att forma sitsen. |
Pall och dyna slöjdade av Johan Rosenqvist, så himla snyggt att dynan signerades!
|
Ämnet har inte valts av eleverna, här har skolledning styrt och visst hade några hellre velat göra en baslåda till bilen eller något annat mer behovsrelaterat. Trots detta växer noggrannheten och stoltheten ju mer som blir klart. Självmant kan stygn petas upp eller träbitar limmas i bara för att slutresultatet ska bli perfekt. Langska husets miljö och slöjdandet griper med tiden tag i eleverna och de kommer till ro och hittar skaparglädjen. Ännu är vi mitt i terminen och ingen vet var vi landar när sommarlovet börjar.
Birgitta Nygren
Länshemslöjdskonsulent, textil