Interaktiva barnäventyr
-Blåser liv i gammal bruksmiljö.
Visionen är en upplevelse någonstans mitt emellan datorspelets alternativa verklighet och live-rollspelens realistiska tidsresor.
Jag fick ett telefonsamtal av en vän för några månader sedan. Aseem Svedberg var i full gång med att skapa ett interaktivt äventyr för barn. Nu behövde han mig som en av skådespelarna, så jag blev naturligtvis väldigt nyfiken. Till skillnad från många datorspel, som löser problem med våld, så ska dessa uppdrag lösas genom kreativitet och samarbete. För att göra verklighet av den här idén berättade Aseem att han anlitat en kostymör att sy kostymer till äventyret, en kompositör för passande musik, en språkvetare som skapat ett hemligt språk, ett filmteam för att göra en påkostad reklamfilm, en författare för att skriva en bok om den fiktiva världe... ja ni hör, det hela innehåller massor av lustfyllt skapande, så konceptet tilltalar mig som den slöjdtokige kreativa utforskare jag vill se mig som.
"Den konstnärliga kvaliteten är kärnan i verksamheten. Utifrån en fantasyberättelse jag skrivit har vi skapat en egen värld, där många duktiga händer varit inblandade. Det är en fröjd att samarbeta med så kompetenta kreatörer, som alla dessutom verkar och bor här i Hälsingland!"
säger Aseem när han slår upp portarna till en gammal gigantisk masugn, som kommer att spela en central roll i äventyret. Hela tanken är att skapa nya arbetstillfällen i den lilla byn Moviken i Hälsingland, och att göra en pedagogisk insats för barns kreativa utveckling. Allt ska utspelas under de varma sommarmånaderna.
Aseem säger gång på gång att den här upplevelsen för barnen ska kunna jämföras med ett fallskärmshopp för en vuxen, så det är inga små ambitioner han har. Ungarna ska minnas det här för resten av livet.
Den värld som möter mig när jag far och hälsar på Aseem får mig att tänka på både steampunk och kravallslöjd, en ungdomlig kaxighet i nära kontakt med gammal tradition. Det här kommer bli något stort och unikt, eller som Aseem säger: ”En äkta upplevelse, som inte kan köras på repeat eller pausas. Det här är en chans för barnen att verkligen befinna sig mitt i äventyret och dessutom kunna påverka handlingen.”
Den som har barn i åldern 9-12 år, eller bara är väldigt nyfiken på hela konceptet, kan kolla på äventyrets fantasifyllda hemsida eller följa twitterkanalen, som i sig är en källa till många kreativa visdomsord.
I sommar börjar äventyret, och jag får vara med!
|