Om obehaglig offentlig konst
Begreppet offentlig konst kan ju rymma så mycket. Det kan vara alltifrån statyer, muralmålningar till mer spontana uttryck som klotter och affischkampanjer. Därför visste jag inte hur jag skulle angripa ämnet när jag blev ombedd att skriva om saken. |
Som tur är har jag mitt historienörderi till hjälp när det gäller att leta upp offentlig konst som kan vara lite intressant. Jag fastnade såklart för statyer av kungar och annat som man med lite god vilja kan koppla till något sånär viktiga historiska händelser, exempelvis grundandet av en stad eller liknande. Men det finns ju mycket annat som också förtjänar att omnämnas. Det som slog mig ganska snart var att det mesta av den offentliga konst som jag stötte på var förljugen och konstlad på något sätt. Ja, eller bara obehaglig.
I vissa fall så verkar det som om lokala beslutsfattare vill förolämpa befolkningen. Exempel på detta är den 9 meter höga Pinocchio som folket i Borås straffats med. Turerna på insändarsidorna och i kommunfullmäktige ska tydligen ha varit många och långa. Ett göteborgskt exempel på samma tema är den armlöse mannen i Länsmansgården. Dumt att låta en framåtlutad krympling pryda en stadsdel som redan har svåra problem med sin självbild. I Bältesspännarparken i Gbg finns den välkända statyn Bältesspännarna. För er som inte vet vad det är kan jag berätta att det är två män som slåss med kniv. Det hela är gjort i en svulstig vikinga- och nationalromantisk stil. Vi var några stycken som studerade statyn då den även är prydd med vad som verkar vara runor ur den yngre 16-typiga runraden. Vi kom dock fram till att det faktiskt inte står något, det är bara påhitt. Vi, alla runintresserade i landet, kräver nu att Göteborgs stad ändrar på detta! |
Jag nåddes även av ett otäckt rykte om en annan offentlig utsmyckning i Göteborg. Tydligen ska det finnas en staty vid göteborgska Näckrosdammen som Sverige fått i present av USA för att Sverige, frihetens stamort på jorden, ska har varit det första landet som erkände den nya amerikanska republiken. Min uppgiftslämnare påpekade att så inte är fallet så statyn är därför dold i ett buskage nuförtiden. Det hela verkar onekligen udda. Man kan ju med säkerhet dra slutsatsen att offentlig konst verkligen berör när det till och med börjar gå rykten om den. |
En annan sak som kan hända är att stadens styrande helt plötsligt får för sig att den offentliga utsmyckningen är för dyrbar för att kunna vara till allmänt beskådande. Det har inträffat i exempelvis pälsstaden Tranås. Antikrundan är vid ett tillfälle på besök i staden och upptäcker då en liten variant av Carl Milles ”Europa och tjuren” på torget. Den visar sig vara värdefull och låstes därför prompt in i kommunhuset. Där är den säker från tjuvar, fyllon och annat löst folk. Undrar om Tranåsborna fick något i utbyte? Om de frågar snällt kan kanske Boråsborna låta de låna Pinocchio?
Som ni märker finns det mängder av offentlig konst att ondgöra sig över. Jag får helt enkelt återkomma längre fram med fler rapporter kring allt som vi straffas/belönas med av våra makthavare. Som ett sista ”tips” vill jag uppmana alla som är i Göteborg och har mycket tid över att ta sig till Lövgärdesvägen i Lövgärdet ( ta spårvagnen till Angereds C och byt sen till buss där). Där uppe i Lövgärdet kommer ni att mötas av Ada i Karlavagnen, en 8 meter hög figur i betong och emalj från 1973, och här har man verkligen lyckats fånga allt som var dåligt med 1970-talet. Ada är en verkligt gargantuansk figur som i mångt och mycket påminner om en påtänd och mordisk Barbapapa. Så lycka till i spanandet efter offentlig och obehaglig konst!