Anna-Karin Nilsson, hantverksprofil v.44
Anna-Karin Nilsson är 27 år och arbetar som tapetserare och konsthantverkare. Sedan ett år tillbaka driver hon det egna tapetserarföretaget Tusen Nålar i Göteborg. Anna-Karin Nilsson arbetar till största del med textila material, hon trycker egna tyger, syr och klär om möbler. Det senaste alstret är en tavla i textil, broderad med raksöm. Får A-K N välja fritt bland materialen är ylletyg och rostigt skräp två favoriter. |
Tiden på folkhögskola var mycket givande för A-K N och det hon främst tagit med sig därifrån är kunskaper om hur det går till att trycka egna tyger, vilket hon gärna kombinerar med kunskaperna om hur man klär om och stoppar möbler. Såhär efter skolåren är Nilsson adept hos Svenska Tapetserarförbundet och driver det egna företaget Tusen Nålar.
A-K N benämner sig själv som tapetserare och konsthantverkare men gör ingen skillnad på begreppen slöjd, hantverk, konsthantverk och konst. Det handlar bara om vilket ord man väljer att använda om sin verksamhet, menar hon. A-K N har dock märkt att efter att hon startat eget företag och satsar heltid på sitt skapande upplever hon ett större förtroende av uppdragsgivare och kunder än tidigare.
För att skapa unika möbler använder hon sig ofta av broderier med raksöm. Hon använder sina egna blyertsskisser som utgångspunkt för broderierna, dessa kan föreställa allt från lyftkranar, grävmaskiner och vackra damer till personer som hon skissat av under föreläsningar. Nilsson lyfter fram det roliga i att arbeta tredimensionellt med textil. Några av hennes förebilder är Robert Rauschenberg, Björk och Louise Bourgeois. Inspiration finner hon i tidningar och böcker, i svartvita filmer och i roliga saker folk säger.
Anna-Karin Nilsson upplever att hon har en hel del kvar att utveckla i sitt eget skapande. Det hon främst syftar på är att lära sig att inte överarbeta saker men framförallt att göra alla idéer som hon kommer på, och att inte vara rädd för vad andra skall tycka om dem.
- Oftast är det den tokigaste idén som blir bäst. Så lite mindre försiktighet skulle inte skada.
Avslutande menar A-K N att det är viktigt för hantverket och hantverkarna att ta plats och visa vad det går för. Hon tar de offentliga stickutsmyckningar som dykt upp i Göteborg som exempel
-Det är otroligt fint! säger hon.
I framtiden tror hon att det unika i hantverket kommer få mer plats, folk kommer tröttna på massproducerade och själlösa ting.
Läs mer på Tusen Nålars hemsida Länk och Anna-Karins blogg Länk