AnneSofie Ampén v.3
AnneSofie Ampén, webbhemslöjdskonsulenten från Sollentuna.
AnneSofie är född och uppvuxen i en handarbetsbutik i Vingåker, Södermanland men bor sedan otal år tillbaka i Sollentuna. Hon arbetar som tjänsteman inom staten och på fritiden driver hon Slöjdmagasinet och är genom den hemslöjdskonsulent med internet som sin region. AnneSofie är en allätare av hantverk. Men varmast om hjärtat ligger korsstygnsbroderier, virkning och krokning. Just nu arbetar hon med en tavla med Vingåkersdräkten.
Hon ser sig som en slöjdande designer, en interaktiv inspiratör och hemslöjdskonsulent på Internet.
– ”Man skulle väl kunna säga att jag idag arbetar med slöjd på webben. Jag vill sprida kunskaperna och skapa intresse för hantverk och tekniker som lever en slumrande tillvaro så att den får liv på nytt genom andra användningsområden.”
Hennes förebilder är alla de som arbetar med slöjd, från fritidsslöjdare och egna företagande slöjdare till hantverkare, handarbetsintresserade och inspiratörer.
– ”Jag stimuleras av de som vågar utmana och vågar avvika från traditionen, av de som ta andra vägar med tekniker och ser möjligheter i hantverket. Varför måste vi t.ex. absolut brodera en duk med korsstygn där alla stygnen liggande åt samma håll? I mina ögon är det en ”död” duk. Bara genom att variera stygnen så kan man få helt andra nyanser och få mer liv i ett broderi, så det lyfter och återberättar att det är roligt att brodera. Perfekta saker hör inte hemma i slöjden! Jag blir t.ex. själv aldrig nöjd med en sak, det finns alltid något som kan göras annorlunda och förändras till det bättre – det kallar jag förändring och utveckling.”
Inspirationen finner hon överallt. Hennes främsta inspirationskällor är Skansens stugor, Nordiska museet och deras magasin samt alla andra museisamlingar och arkiv där man kan hitta enorma samlingar som man kan frossa i. Men inspiration kan komma från andra oväntade håll såsom från Internet, genom en bild eller innehållet från en artikel i tidskrifter om hemslöjd.
Ett hantverksminne som har etsats sig fast hos AnneSofie är från utställning Slöjdjul på Nordiska museet från några år sedan, temat var Broderier. Hon minns att utställningen var härlig och hon njöt verkligen av alla broderier. Men det fanns en monter hon hela tiden återkom till, gång på gång, montern innehöll nytillverkade saker i blandade broderitekniker.
– ”Jag sa till min väninna att jag inte fattade vad det var som gjorde att jag hela tiden återkom till denna monter och det störde mig oerhört. Men så kom jag på vad det var som störde mig. De broderade sakerna var för perfekta, alla stygn låg exakt, mönstret var symetriskt sydda och färgerna väl anpassade och allt var perfekt. Det var så perfekt att det var totalt själlösa saker. Jag gillade inte alls det jag såg och det var det som störde mig.”
Något som AnneSofie värnar om är att bevara själen omkring hantverket och göra besjälade saker. Genom arbetet med Sesamprojektet för många år sedan föreläste hon om vikten av att inte endast bevara en sak utan också bevara historiken omkring den. Bevara historiken, Vem var tillverkaren, vem som brukade saken, hur användes den och hur vek man t.ex. en kökshandduk är information som ökar mervärdet på det bevarade.
– ”Vi har på våra museer enorma mängder med själlösa saker som inte berättar något om dess historia. En sak med en historik blir bra mycket mer intressant och värdefull i betraktarens ögon.”
AnneSofie uppmanar därför oss alla att skriva ner historiken omkring våra älskade sparade saker, så bidrar vi till att efterlämna något ännu mer intressantare.
AnneSofie tror att det som kommer att förändra hantverkssynen är t.ex. den globala klimatförändringen. Den kommer att göra så att vi måste återbruka mer och måste använda mer miljövänliga material. Annat som hon är övertygad om och som kommer att förändra hantverkssynen något enormt är datorer och Internet. Det kommer att utvecklas interaktiva utbildningsformer via DVD, dataprogram och Internet. Den traditionella studiecirkeln och syjuntan har redan flyttat in i cybervärlden men i framtiden så kommer ännu mer gränslösa utbildningsmöjligheter för hantverk att öppna sig över hela världen. Bara under 2007 kom det ett antal interaktiva slöjd DVD:er och ännu fler är på gång, alla framtagna på initiativ genom privata och försigkomna egna företagare, alltså inte genom Hemslöjdens försorg.
När det kommer till samhällets framtida syn på slöjd, konst och design tror AnneSofie att kortsiktigt, med regeringens nya satsningar på kultur, är det svårt att veta vad som kommer att hända. Den tidigare fria entrén på museer gjorde att målgrupper som aldrig besökte museer upptäckte de fantastiska samlingarna. Den dörren som hade öppnats med fri entréreformen slog snopet igen med en smäll. Nu ska kulturen finansieras genom sponsring från näringslivet.
– ”Jag tror att samhällets framtida syn på slöjd, konst och design kommer att generera minskade anslag för föreningar och organisationer samt ge minskade antal timmar för praktiska ämnen i skolan och det kommer inte att främja synen på slöjden, tvärtom är det en katastrof. Men genom den globala miljöförändringen och resursslöseriet vi lever i och med ett allt mer uppskruvande livstempo så kommer slöjden att finnas som en lösning både praktiskt och för själen.”
Besök AnneSofies sida Slöjdmagasinet. Länk
Det är Sveriges största samlingsplats på internet för slöjd, hantverk och handarbete med över 300 sidor.
På sidan kan du även handla nya och begagnade (antikvariska) böcker i ämnena slöjd, handarbete och hantverk.
– ”Det jag inte hittade på Internet skapade jag själv…” AnneSofie är ett gott föredöme när det kommer till D.I.Y (Do It Yourself) 2001 lanserade hon en samlingsplats på internet för slöjd, handarbete och hantverk - Slöjdmagasinet. En svensk webbplats med slöjd som innehåller över 300 olika sidor. År 2003 blev hon uppmärksammad och belönad för sin insats. Stockholms läns landstings kulturstipendium i kategorin folkbildning tilldelades AnneSofie för sin webbplats Slöjdmagasinet, prissumman var på 80 000 kr. En utmärkelse och ett stipendium som gjorde henne enormt glad. |
AnneSofie är född och uppvuxen i en handarbetsbutik i Vingåker, Södermanland men bor sedan otal år tillbaka i Sollentuna. Hon arbetar som tjänsteman inom staten och på fritiden driver hon Slöjdmagasinet och är genom den hemslöjdskonsulent med internet som sin region. AnneSofie är en allätare av hantverk. Men varmast om hjärtat ligger korsstygnsbroderier, virkning och krokning. Just nu arbetar hon med en tavla med Vingåkersdräkten.
Hon ser sig som en slöjdande designer, en interaktiv inspiratör och hemslöjdskonsulent på Internet.
– ”Man skulle väl kunna säga att jag idag arbetar med slöjd på webben. Jag vill sprida kunskaperna och skapa intresse för hantverk och tekniker som lever en slumrande tillvaro så att den får liv på nytt genom andra användningsområden.”
Hennes förebilder är alla de som arbetar med slöjd, från fritidsslöjdare och egna företagande slöjdare till hantverkare, handarbetsintresserade och inspiratörer.
– ”Jag stimuleras av de som vågar utmana och vågar avvika från traditionen, av de som ta andra vägar med tekniker och ser möjligheter i hantverket. Varför måste vi t.ex. absolut brodera en duk med korsstygn där alla stygnen liggande åt samma håll? I mina ögon är det en ”död” duk. Bara genom att variera stygnen så kan man få helt andra nyanser och få mer liv i ett broderi, så det lyfter och återberättar att det är roligt att brodera. Perfekta saker hör inte hemma i slöjden! Jag blir t.ex. själv aldrig nöjd med en sak, det finns alltid något som kan göras annorlunda och förändras till det bättre – det kallar jag förändring och utveckling.”
Inspirationen finner hon överallt. Hennes främsta inspirationskällor är Skansens stugor, Nordiska museet och deras magasin samt alla andra museisamlingar och arkiv där man kan hitta enorma samlingar som man kan frossa i. Men inspiration kan komma från andra oväntade håll såsom från Internet, genom en bild eller innehållet från en artikel i tidskrifter om hemslöjd.
Ett hantverksminne som har etsats sig fast hos AnneSofie är från utställning Slöjdjul på Nordiska museet från några år sedan, temat var Broderier. Hon minns att utställningen var härlig och hon njöt verkligen av alla broderier. Men det fanns en monter hon hela tiden återkom till, gång på gång, montern innehöll nytillverkade saker i blandade broderitekniker.
– ”Jag sa till min väninna att jag inte fattade vad det var som gjorde att jag hela tiden återkom till denna monter och det störde mig oerhört. Men så kom jag på vad det var som störde mig. De broderade sakerna var för perfekta, alla stygn låg exakt, mönstret var symetriskt sydda och färgerna väl anpassade och allt var perfekt. Det var så perfekt att det var totalt själlösa saker. Jag gillade inte alls det jag såg och det var det som störde mig.”
Något som AnneSofie värnar om är att bevara själen omkring hantverket och göra besjälade saker. Genom arbetet med Sesamprojektet för många år sedan föreläste hon om vikten av att inte endast bevara en sak utan också bevara historiken omkring den. Bevara historiken, Vem var tillverkaren, vem som brukade saken, hur användes den och hur vek man t.ex. en kökshandduk är information som ökar mervärdet på det bevarade.
– ”Vi har på våra museer enorma mängder med själlösa saker som inte berättar något om dess historia. En sak med en historik blir bra mycket mer intressant och värdefull i betraktarens ögon.”
AnneSofie uppmanar därför oss alla att skriva ner historiken omkring våra älskade sparade saker, så bidrar vi till att efterlämna något ännu mer intressantare.
AnneSofie tror att det som kommer att förändra hantverkssynen är t.ex. den globala klimatförändringen. Den kommer att göra så att vi måste återbruka mer och måste använda mer miljövänliga material. Annat som hon är övertygad om och som kommer att förändra hantverkssynen något enormt är datorer och Internet. Det kommer att utvecklas interaktiva utbildningsformer via DVD, dataprogram och Internet. Den traditionella studiecirkeln och syjuntan har redan flyttat in i cybervärlden men i framtiden så kommer ännu mer gränslösa utbildningsmöjligheter för hantverk att öppna sig över hela världen. Bara under 2007 kom det ett antal interaktiva slöjd DVD:er och ännu fler är på gång, alla framtagna på initiativ genom privata och försigkomna egna företagare, alltså inte genom Hemslöjdens försorg.
När det kommer till samhällets framtida syn på slöjd, konst och design tror AnneSofie att kortsiktigt, med regeringens nya satsningar på kultur, är det svårt att veta vad som kommer att hända. Den tidigare fria entrén på museer gjorde att målgrupper som aldrig besökte museer upptäckte de fantastiska samlingarna. Den dörren som hade öppnats med fri entréreformen slog snopet igen med en smäll. Nu ska kulturen finansieras genom sponsring från näringslivet.
– ”Jag tror att samhällets framtida syn på slöjd, konst och design kommer att generera minskade anslag för föreningar och organisationer samt ge minskade antal timmar för praktiska ämnen i skolan och det kommer inte att främja synen på slöjden, tvärtom är det en katastrof. Men genom den globala miljöförändringen och resursslöseriet vi lever i och med ett allt mer uppskruvande livstempo så kommer slöjden att finnas som en lösning både praktiskt och för själen.”
Slöjda bör man annars dör man!
Besök AnneSofies sida Slöjdmagasinet. Länk
Det är Sveriges största samlingsplats på internet för slöjd, hantverk och handarbete med över 300 sidor.
På sidan kan du även handla nya och begagnade (antikvariska) böcker i ämnena slöjd, handarbete och hantverk.
Skrivet av Veronica Olofsson