Barbro Xenia Eriksson v.40
Xenia - projektet
Efter två år på Carl Malmstens skola Capella Gården på Öland och två år på HV- Handarbetets Vänner i Stockholm flyttade Barbro med sin vävstol till San Fransisco i USA. Efter fyra år flyttade hon hem igen med sin vävstol, en dotter, och en son i magen. Vävstolen stuvades in på en vind och glömdes mer eller mindre bort.
– ”Jag arbetade vidare med andra material, grafik och måleri. Det har befriat mig från att blint följa våra textila traditioner. Naturligtvis uppskattar jag ett traditionellt och väl utfört hantverk. Min nyfikenhet har hjälpt mig att våga nya material i traditionella tekniker och redskap.”
Barbro har virkat och stickat i alla möjliga och omöjliga material som papper och fiber av olika slag. Hennes konst har synts på HV- galleriet i Stockholm. Tillsammans med konstnärer från Danmark, Norge och Sverige blev det en utställning som har visats på Racksta museum i Värmland som Århus i Danmark.
Just nu, arbetar Barbro på ett samarbetes projekt med tre samiska gudinnor, utgående från en workshop med Britta Marakatt-Labba. De skulle utgå från sig själva och deras eget ursprung i den gemensamma tolkningen av de tre gudinnorna Jaktens- och Fruktbarhetens gudinna samt Dörrvakterskan.
|
För Barbro Eriksson har mormor Xenia betytt mycket. Hon kunde trolla med tyger och det var hon som lärde Barbro att virka, sticka och brodera. – ” Xenia är mina textila gener. Xenia lever vidare i mina textila projekt.” |
Efter två år på Carl Malmstens skola Capella Gården på Öland och två år på HV- Handarbetets Vänner i Stockholm flyttade Barbro med sin vävstol till San Fransisco i USA. Efter fyra år flyttade hon hem igen med sin vävstol, en dotter, och en son i magen. Vävstolen stuvades in på en vind och glömdes mer eller mindre bort.
– ”Jag arbetade vidare med andra material, grafik och måleri. Det har befriat mig från att blint följa våra textila traditioner. Naturligtvis uppskattar jag ett traditionellt och väl utfört hantverk. Min nyfikenhet har hjälpt mig att våga nya material i traditionella tekniker och redskap.”
|
Barbros längtan till det textila uttrycket tog över när en liten bit koppartråd lockade henne att använda mormors gamla virknålar och broderi ramar. Vävstolen sattes upp igen och ur lådor fyllda med gamla tyger, garner, spetsar fann hon inspirationen. – ” Jag virkade grytlappar i koppartråd. Idiotiskt för koppar leder värme. Men de blev så vackra. Alla ca 50st i olika mönster och tekniker. Med dem hedrade jag kvinnor som betytt mycket för mig under min barndom på en utställning som hette XENIA i Mariehamn.” |
Barbro har virkat och stickat i alla möjliga och omöjliga material som papper och fiber av olika slag. Hennes konst har synts på HV- galleriet i Stockholm. Tillsammans med konstnärer från Danmark, Norge och Sverige blev det en utställning som har visats på Racksta museum i Värmland som Århus i Danmark.
Just nu, arbetar Barbro på ett samarbetes projekt med tre samiska gudinnor, utgående från en workshop med Britta Marakatt-Labba. De skulle utgå från sig själva och deras eget ursprung i den gemensamma tolkningen av de tre gudinnorna Jaktens- och Fruktbarhetens gudinna samt Dörrvakterskan.
|
|
|
Ett annat Xenia projekt som Barbro har är eget infärgade tyger, som hängt bland alarna hennes trädgård vid havet i Ålands skärgård. Väder, vind och årstider har format och gett tygerna nya spännande former och patina varje timme varje dag i två år. Barbro har följt processen med kamera. Projektet kan man följa på hennes blogg; barbroeriksson.blogspot.com Vill du veta mer om Barbro Eriksson och hennes arbete besök hennes hemsida; www.eriksson.ax/barbro |