Graffitipärla med Kravallslöjd
Tidigt en morgon for två Kravallslöjdare ut till Renforsskolans högstadie. Dagen tillbringades med att fritt skapa med pärlor och plattor som sedan fick pryda en portabel vägg.
"Ni får göra vad ni vill!" slapp det ur de två handledarna som sedan höll tummarna bakom ryggen.
Läs en av handledarnas personliga upplevelse av dagen.
Torsdag morgon och alarmet på mobilen ringer 05.40. Ju tidigare en ställer klockan ju högre tycks det leva om. En timme senare sitter jag och Stefan i bilen mot Renforsskolan i Vindeln utanför Umeå. På väg för att graffitipärla med ungdomarna i årskurs 7-9.
På borden i bildsalen serverar vi pärlor på runda fat, plattor och pincetter. Färgerna sprakade. Ni vet nubbipärlor, indianpärlor, plastpärlor… kärt barn har många namn…Klockan blev 8.30 och det började dras i dörren. In ramlade ett gäng tonåringar som genast började fingra på faten. Fritt fram ropade vi! Ni får göra vad ni vill!!...nästan - lade vi till och höll tummarna bakom ryggen.
Att lägga pärlplattor är en sysselsättning som de allra flesta känner igen från när de var barn. Ibland glömmer en liksom bort vad det var som gjorde barndomen så speciell… Kanske var det att sjunka in i en bubbla där de sprakande färgerna sorterades, lades i högar och strukturerades. Utan att vi anade något så tränades finmotoriken. (För övrigt har jag hört att blivande kirurger tränar på att lägga pärlplattor under utbildningen. Är det någon som möjligen kan bekräfta eller dementera detta?)
När en var barn spelade det ingen roll vad plattan skulle användas till. Det handlade bara om att få lägga pärlor. Som liten är det lätt att vara stolt över det en gör men med åren är det som om stoltheten växer bort. Kravallslöjd vill verka för att ungdomar, halvvuxingar, vuxna, gamlingar, alla, ska känna sig stolta överdet de skapar. Ett sätt kan vara att visa upp det en skapat, så även om det ”bara” är en pärlplatta. På så sätt tillkommer ett slags yttre värde som individen sedan kan ta med sig.
Under dagen fylldes en stor vitmålad skiva med alster från Renforsskolans elever. Det blev diverse figurer. Allt från kärleksbedyrelser, en apa som står på en bil, plattor med alla färger som fanns att tillgå, till små plottriga stjärnor. En av eleverna undrade om vi hade som jobb att lägga pärlplattor. Och utan att ha frågat Stefan så tror jag att vi i just den stunden hade önskat att vi hade kunnat svara – Ja! För pärlplattor är ju mer än bra. Formerna liksom reduceras till enklaste nivå och det är skönt att göra enkelt, skönt att inte behöva tänka mer än här och nu, (dock inte låta bli att tänka helt - en hel del problem kan behöva lösas på vägen) och skönt att gå in i barndomens lilla bubbla …
Sista gruppen ungdomar lämnade klassrummet strax efter 15.00. Vi packade ihop våra grejer. Limmade upp de sista alstren på skivan, samtidigt som vi diskuterade dagen. Timmarna hade flugit iväg. Och frågar ni mig, så hade jag gärna ställt alarmet på 5.40 även nästa dag för att få göra om en dag med graffitipärlning.
estRAD står för estetlärarnas (och) Renforsskolans Aktivitets Dag.
Där får eleverna möta och ta del av professionella kulturarbetares
idéer och arbeten genom föreläsningar och workshops. Dessa arrangemang är oftast även riktade mot närsamhället genom samverkan med kommunbiblioteket. På dagtid är hela skolans personal och elever delaktiga och involverade. På kvällstid har
trevliga föreläsningar för allmänheten hållits. Dessa arrangemang
finansieras med hjälp av ”skapandeskolapengar” som sökts
från Kulturrådet. Det är för tredje året i rad estRAD-dag arrangeras
och vi har ävenarrangerat en estRAD-kyssar-dag (där kyssar står för:
Kunskap, ytterligheter, samarbete, samvaro, arbetsro och rikedom.
Aktiviteten hölls vid Renforsskolan i Vindeln, Västerbotten, den 31mars av Anna Palm och
Stefan Andersson från Kravallslöjd. Under dagen fick eleverna även möjlighet att bekanta sig med några fler slöjdare. Gör det du med! Klicka på länken.
Surolle
Tomas Skimutis
Maria Therese Andersson
Slojd.nu
Frida Jacobsson