Tisdag

Written by Elina. Posted in Elina Holmgren

Eftersom att det förutom slöjd är dans på schemat den här veckan så tog jag igår tillfället i akt och gick på dansgympa på Friskis och Svettis. Lokalen var smockfull med tjejer och kvinnor och tanter och damer som ville ta ut svängarna och showa lite! Vi hoppade runt tillsammans och gjorde alla vårt bästa för att hänga med i instruktörernas häftiga huvudvridningar och avancerade höftrullningar. Jag undrar vad gårdagens föreläsare skulle ha sagt? Koreografen som talade om dans som ett sätt att tänka och om förändringar på strukturnivå för att komma åt nya perspektiv av rörelsers betydelse. Kanske något om samtidssvenskens relation till flocken? Koreografen talade också om vår längtan efter det autentiska och om vår vilja att vara samtida, ett ämne som jag kanske återkommer till senare under veckan då det ju också angår slöjden i allra högsta grad.

En del undrar nog över vad det är jag håller på med egentligen, ibland undrar även jag…

Mitt ämnesområde är samtida hemslöjd och det jag intresserar mig för är vad hemslöjd är, vad som karaktäriserar hemslöjd och varför. Jag intresserar mig också för hur man på olika sätt kan synliggöra och berätta om hemslöjd. Mitt förhållningssätt är konstnärligt vilket bland annat innebär att det mesta av undersökandet bedrivs ur ett subjektivt perspektiv, utifrån mitt perspektiv som hemslöjdare och i arbetet använder jag mig utav vad man kan kalla för ”konstnärliga metoder”.  Sammanfattat kan man säga att mitt perspektiv är hemslöjdarens och min metod konstnärens. I mitt arbete tar jag också intryck av forskningsområdet praktisk kunskap, dess metoder och begreppsvärld. Men mitt arbete skiljer sig på så vis att jag strävar efter att skapa upplevelser av och kanske också förståelse för handlandet snarare än att utveckla kunskap.

Målet med min verksamhet är att etablera samtida hemslöjd som självständig kulturform, att skapa en plattform mot vilken slöjden kan stötas och blötas. Men det som driver mig allra mest är utvecklingen i sig själv, viljan att förstå och nyfikenheten över vilka möjligheter som går att utvinna inom hemslöjdens ramar. Jag vill lära känna själva handlandet och dess kunskapande, förhållningssätten och sammanhangen, det som finns där runt omkring och som gör slöjdformen till vad den är, men som kan vara svårt att greppa.

Det undersökande arbetet går till så att först så slöjdar jag. Ibland med begränsade parametrar utifrån en på förhand formulerad frågeställning. Ibland i form av en oredigerad slöjdprocess från behov till brukande för att öppna upp för ”nya”, tidigare omformulerade tillstånd. Jag är först deltagare för att sedan skapa distans och gå in i rollen som iakttagare. Med hjälp av olika medium speglar jag vad som skett ur olika perspektiv. Ofta använder jag mig av text i olika former. Företeelser som tidigare varit dolda gör sig synliga i texten medan andra inte låter sig fångas lika lätt. Det praktiska handlandet låter sig inte alltid synliggöras i ord, men med hjälp av visuella medium kan man komma ytterligare en bit på vägen. Jag vänder och vrider och flyttar om och flyttar tillbaka, lägger till och tar ifrån. Jag får syn på något som verkar spännande, ett förhållande som påverkar kommande förhållanden eller ett tillstånd som har inverkan på vår upplevelse av någots betydelse. Jag väljer ut något som jag vill berätta om och påbörjar sedan arbetet med att ytterligare synliggöra det valda området. Att hitta en lämplig form för att gestalta det jag vill berätta hör till det svåraste i arbetet.

Slutligen förpackas resultaten för att nå ut till en publik, ofta i form av utställning eller föreläsning. Mitt arbete kan sammanfattas i momenten: handling, reflektion, urval, gestaltning och förpackning.