Lajvsaker

Written by admin. Posted in Adam Norman

Eftersom alla har läst förklaringen i mitt tidigare inlägg så vet ju alla vad lajv handlar om (tror jag i min enfald). Så nu tänkte jag gå in lite mer på hantverk i samband med lajv, och lajvsaker.

Lajv handlar om att gestalta en person, spela en roll. Detta gör man genom sitt beteende, agerande men framförallt (enligt mig) sina atribut när det kommer till kläder, tillhörigheter etc. Inför så gott som alla lajv gör arrangörerna upp en beskrivning av den materialla kulturen på lajvet. Denna kan vara väldigt varierande beroende på hur mycket arbete arrangören lägger ner/hur mycket arrangören vill styra. Ibland kan beskriviningen lyda ”medeltida fantasy” vilket brukar resultera i en salig röra av fantasy-kreationer, vikingatida pösbyxor, den klassiska pös-skjortan och andra mer eller mindre fantasifulla kreationer. Detta är förstås ett väldigt inkluderande arbetssätt, eftersom kraven blir väldigt låga, och de flesta människor kan få ihop något som går under ”medeltida fantasy”. En typisk dräkt från ett sådant lajv skulle kunna se ut ungefär såhär:

Som sagt, den klassiska pösskjortan, och en liten läderpung direkt i bältet. Vadmalsvästen är även den klassisk , och linnebyxorna är riktigt opraktiska att ha i skogen. De är inte varma, men däremot väldigt bra på att suga åt sig fukt.
Som jag ser det så är det största problemet med vaga beskrivningar av den materiella kulturen att fiktionen blir väldigt svag. När man ser en blandning av allt möjligt på ett lajv, så får man inte känslan av en kultur. Förvisso får fler deltagare och kanske framförallt nybörjare chansen att vara med utan direkta krav på att prestera specifika saker. Pöskjortan på bilden är faktiskt det första plagg jag sydde själv, resten fick min mamma hjälpa mig med. Killen på bilden är alltså jag i april 2004.

Sen finns det de lajv som är fruktansvärt styrda vad gäller det materiella kulturen. Man går inte bara in på material och inspirationskällor, utan man tar med en hel hög med andra saker. Det kan handla om lokalt mode, symbolik i dräkten, sömmar som är att föredra, krav på t.ex borderier, matierial etc. Något som man ofta ser detta på är lajv som vill vara så historiskt korrekta som möjligt. Ett exempel på detta (som jag tyvärr inte har hittat bilder från) skulle kunna vara ”Finkelboda nästa” som utspelade sig 1943 ombord på ett livs levande tåg med ånglok. Kommer någon i yllemantel här, eller för den delen kläder från 1960-talet så vore det fel. Därför måste arrangören vara tydlig och våga sätta gränser om man vill uppnå sin vision.

Självklart finns det otroligt många lajv däremellan, som alla har en mer eller mindre styrd materiell kultur. Båda polerna har sina för- och nackdelar, men något som är sant är att kreativiteten flödar oavsett som vilket lajv man åker på. Nedan kommer jag lägga upp lite bilder för att visa exempel på hantverk i samband med lajv. Och jag vill påpeka att så gott som allt ni ser, från kläder, hattar och skor till pilbågar, musikinstrument,  ja, till och med hus är tillverkat av lajvare och för lajvare