Slöjd är hållbar utveckling

Written by Anna10. Posted in Anna Lindell

Jag går i väntans tider – tror jag.

Lämpligt nog är mina föräldrar bortresta och jag misstänker att deras får nu ska till att lamma. Eftersom jag åtagit mig att sköta om djuren medan de är borta, blir det jag som ansvarar för eventuell avkomma och dess fortsatta överlevnad. Och jag som har hemtenta…

Att ha får innebär bland annat att ha tillgång till ett berg av ull varje gång de blir klippta. Jag får lite ångest av det där berget eftersom jag inte alltid tar reda på det och gör något med det. Jag vet vad man kan använda ullen till. Det finns tusen möjligheter. Samtidigt är det något bra med det där dåliga samvetet. Det betyder nämligen att jag har insikt i vilka möjligheter vi har att använda oss av det material som finns runtomkring, bara vi vill.

Dagens skola ska verka för hållbar utveckling. Hållbar utveckling kan ju innebära en massa olika saker som ett hållbart demokratiskt och jämställt samhälle, men också att ta till vara istället för att köpa nytt. Utbildning i slöjdtekniker ger insikt i hur naturens material kan användas och tas tillvara. Många tycker kanske att slöjd är ett kostsamt och onödigt ämne men tillsammans med hemkunskap kan man skapa  gyllene tillfällen att påverka attityder om hur vi kan hushålla med våra resurser. Som alla ämnen i skolan är det upp till läraren vad man väljer att ta upp och på vilket sätt. När jag tänker tillbaka på min egen skolgång innebar syslöjdslektionen att i första hand vara tyst och i andra hand sy på symaskin och att inte göra fel. I stället kunde jag ha fått lära mig en rad olika textila tekniker och utmanas i att skapa något nytt- Det fattar man ju nu när man kan en del…  Att återknyta banden till gamla tekniker gör också att dagens ungdomar ser värdet i bevarandet av gamla mönster, material och byggnader. Nu menar jag inte att alla ska bevara det gamla och att slöjd endast handlar om att använda naturmaterial – Men det finns ett värde i att framtidens vuxna kommer att bry sig om hur och varför något är producerat.

Nu känner jag att jag varit så seriös och vuxen i mitt bloggande så jag borde väga upp den här akademiska tyngden med något trivialt… men det kommer inget.