Tänk och tipps som jag tycker är bra!

Written by admin. Posted in Karolina Olofsson

Jag ber om ursäkt för att det blev sent i dag lite mycket att stå i!

 

Jag börja ju skriva lite i går om vad jag tycker är bra att tänka på när det kommer att man vill marknadsföra sig och sitt företagande, så kom jag på i dag att jag glömde nämna en viktig sak (jag ber om ursäkt för detta) vilket är att se till att man har en tydlig, vi kan kalla det plattform att stå på, en tydlig bild av sitt företag hur man jobbar och vad man vill.  

Jag kan ta mig själv som ett exempel: KaoliN har funnits sedan 2004, jag vet att jag vill fortsätta skapa och kunna vara kreativ. I dag virkar och stickar jag mössor, vantar pannband, mobilfodral, och sjalar i olika former och konstellationer, jag vet att jag vill kunna göra ”one of a kind” produkter av kvallite, då det är roligt att få ha någonting unikt som ingen annan har som håller (när det kommer till produkterna jag gör i dag).  

Vad jag däremot inte vet är: vill jag bredda mig, dvs. även sy kläder eller förknippas med andra produkter? vill jag ha det som hobby eller kanske kunna leva av det i framtiden? Hur vill jag att man skall tänka när man tänker på KaoliN, skall jag avgränsa mig på något sätt? Ja det är bara några frågor som jag inte har något svar på i dag. Vet jag inte själv vad jag har för målsättning med mitt hantverkande eller är tydlig med vad jag står för, vad jag gör eller vad jag vill så kan det vara dumt att börja marknadsföra mig då jag anser att det kan göra mer skada än nytta.  

När jag har skapat mig min plattform, vet vad jag vill med KaoliN och det är dags att börja marknadsföra mig kommer jag till gårdagens frågeställningar: vad är det jag vill förmedla? Vill jag att folk skall veta vem jag är? Vill jag att folk skall handla av mig? Hitta till min hemsida? Vad är det jag vill uppnå genom att synas och/eller höras? När så dessa är besvarade så tänkte tipsa om ett sätt att tänka på som jag tycker är jättebra. Sätt upp ett mål med din marknadsföring: tänk att mål skall vara S M A R T (A). (Jag är oerhört tacksam att min lärare AKB bankat in detta i mitt huvud, hon är en grymt bra marknadsförare.) 

Siffersatt – vill jag öka försäljning, spring i butik eller på hemsida med 5% 10% eller 50%? 

Mätbart – kan man mäta resultatet? Kommer jag att kunna mäta effekten av min marknadsföring? 

Avgränsat – Vart vill jag marknadsföra mig? i Umeå, Sverige, Europa eller världen? Hur vill jag avgränsa mig? 

Rimliga – är det rimligt att jag klarar detta? 

Tidsbestämda – under hur lång tid skall denna kampanj/marknadsföring pågå? 

(Ansvarig person – vem är ytterst ansvarig och håller ihop kampanjen? Denna har vår lärare AKB själv lagt till) 

Blev lite långt detta men jag hoppas att ni inte somnade efter hälften av texten. Det finns så många sätt att marknadsföra sig på jag hoppas att jag kunnat inspirera till att börja tänka på marknadsföring utifrån vad jag lärt mig och tycker är bra. 

Ha en underbar dag! 

// Karolina