Ekologisk design
Jag är övertygad om att vi alla behöver tänka mer på hur vi konsumerar – var vi köper sakerna, vad vi köper och hur mycket. Och de flesta av oss behöver ändra vårt beteende för att den här jorden ska finnas kvar i framtiden.
Jag sitter och planerar en projektträff för slöjd- och konsthantverkare som är intresserade av ekologisk design och marknadsföring. Under hösten har jag ordnat två träffar på samma tema. Jag tänker att slöjd och konsthantverk ofta tillverkas småskaligt, resurs- och energisnålt och det är vanligt att produktionen är i naturmaterial. Produktionen och det som tillverkas är ofta rätt bra ur ett miljöperspektiv. Många andra typer av företag strävar efter att ha en bra produktion och talar gärna om att de har det, men hantverksföretag som verkligen är bra på den här punkten, skulle kunna basunera ut det högre.
Deltagarna i projektet har fått träffa Milis Ivarsson som är expert på jordpigment och har drivit företag med hållbar profil i 35 år. De har också haft workshop och föreläsning med Johanna Stål, chefredaktör på Camino, ett magasin för hållbar livsstil. Det var intressant att se bilderna Johanna visade. Jag tänker särskilt på en reklambild för en sko tillverkad i biologiskt nedbrytbara material. Det gick att se tydligt på bilden som visade att skon går att kompostera. Den träff som jag planerar nu går in på djupet ordentligt. För det är inte bara att använda ord som ekologisk, hållbar och miljövänlig hur som helst. Det finns lagar och definitioner att ta hänsyn till i marknadsföringen.
För att slöjd- och konsthantverkare skall kunna leva på sitt arbete måste man höja värdet och konsumenternas medvetenhet om det man producerar. Lyfter man fram berättelserna om hantverket, så som vi gjorde i ”I Samuels Verkstad”, som jag berättade om igår, så ökar kunskaperna och förståelsen. Genom ökad medvetenhet kan värdet stiga. Förenar man alla dessa komponenter och dessutom lyfter fram slöjd- och konsthantverk ur ett ekologiskt perspektiv då har hantverket i framtiden en självklar plats hos konsumenterna.
Kajsa Lundin
Taggar:Ekologisk design, Johanna St, Milis Ivarsson