Jag heter Anna. Maria och jag har företaget Knätofs ihop. Det är inte alltid så lätt att jobba ihop, men det är kul. Vi hängde mycket ihop på HDK, där vi gick linjen Produktdesign. Maria hade målat och jag hade mest sytt kläder innan. Vi var mycket på skolan, ritade kroki, flamsade i caféet, hängde på skolpubarna och älskade att vara i textiltryckeriet. Vi gick ut år 2000 och då skiljdes våra vägar.
Jag fick jobb i London, som skodesigner på det gigantiska företaget Clarks där jag skulle designa skor för trendiga kollektionen Clarks Originals. Jag jobbade med storskalig produktion, långa beslutsprocesser, reste mycket och träffade roliga människor och arbetade jämt. Maria jobbade för Svalorna, som är en biståndsorganisation. Arbetsuppgiften var att utveckla en designavdelning på ett spinneri i Bolivia. Hon jobbade med hantverkarna för att utveckla deras designkunskap, för att de skulle förstå processen bättre och därmed utvecklas som hantverkare. Här var produktionen liten och alla plagg blev unika. Maria fick personlig kontakt med hantverkarna, hon reste runt på landsbygden och besökte olika byar. Det är på det här spinneriet vi utvecklar och producerar Knätofs produkter.
När jag var och hälsade på Maria i Bolivia föddes idén att starta ett företag tillsammans. Vi tänkte att vi skulle komplettera varandra fint, en med erfarenhet av storskalig produktion och en med erfarenhet av småskalig. Vår ambition var att vi skulle ha roligt och bara jobba med människor vi gillade.
Nu har det gått 5 år sen vi startade. Vi jobbar en eller ett par dagar i veckan med Knätofs, det beror lite på vilken del av processen vi är i. Maria jobbar 80 % på Formverkstan och jag är delvis föräldraledig, men också lärare i en distanskurs i skodesign och jobbar med Knätofs. Just nu är vi inne i en process där vi försöker strukturera upp saker och ting så att inte det administrativa ska ta för mycket kraft och tid. Till exempel har vi delat upp våra arbetsuppgifter. Detta för att det inte alltid är så lätt att hinna ses och diskutera allt tillsammans och för att vi har olika arbetstempo och tider som vi kan arbeta på. Jag är ansvarig för fakturering, bokföringsunderlag, pr och grafiskt material. Jag jobbar snabbt och kan ibland stressa Maria när jag vill ha snabba svar och direkt feedback på någon idé. Jag är inte så trevlig när jag är stressad. Maria tar hand om kontakten med vår producent och är ansvarig för sälj. Maria vill gärna ha lite längre tid på sig och har en struktur jag kan bli galen på. Vi designar tillsammans och drar upp riktlinjer för hur vi vill att företaget ska utvecklas. Det är svårt att få tid till det där framtidstänket när det ofta bara är det mest akuta som vi måste fixa med. Prislistor som snabbt ska fixas till en mässa, bilder som ska in i webbshoppen, produkter som ska ändras, beställningar som ska packas och nya produkter som ska ritas.
Vår ambition att bara arbeta med människor vi gillar har vi fortsatt med. Nu jobbar vi på att försöka ägna mer tid åt det som är roligt och som vi är bra på. Att göra roliga produkter, jobba ihop med härliga fotografer, snacka med sköna kunder på julmarknader och diskutera nya konstnärliga projekt.
Foto / bildmontage: Pontus Johansson / Kim Karlsten