Söndag
Då var bloggveckan till ända! En sorglig sorti, eftersom att jag är däckad i någon slags (tropisk?) halsinfektion. Troligtvis inte alls tropisk. Troligtvis importerad från dagis. Men ändå.
Gårdagens storartade plan fick kortas ned kraftigt med tanke på den minst- sagt sorgliga dagsformen. Det blev syfestival (http://www.syfestival.se) och årsmöte med Sticka (http://www.sticka.org/) helt enkelt. När mötet tog längre tid än vad min tidsplan erbjöd gick Stadsmuseets ’Stickut’ helt enkelt bort. Tråkigt för mig. Var ni där?
Det var några saker som slog mig när jag gick runt på mässan i går. Dels att det var rätt mycket folk, av antalet bussar utanför på parkeringen att döma var många ditresta. Antalet deltagare på en dylik mässa måste väl ändå kunna räknas som någon slags intresseindikator för området? Och vilket är då området kan man undra. Något slags lite odefinierbart mjukt kanske. Hur viktigt är det egentligen med definitioner? Ganska så skulle jag nog säga. Självklart beror det på vem man är och hur osv. om det är intressant- men jag måste nog tycka det, med tanke på inslagen yrkesbana.
Jag måste nog vara något så när på det klara i mig själv vad jag har för definitioner på saker och om jag har några principer i frågan – hur de i sådana fall ser ut? Jag tänker dels på relativt välpratade frågor som vad slöjd är, lite av det jag tidigare nämnt – hemslöjdsrörelsen och Hemslöjdrörelsen; vet den ena handen vad den andra gör och borde det inte vara ett PAR vantar, om vi skall fortsätta med handmetaforen. Hur kommer det sig till exempel att det finns fler och fler ’intresseorganisationer’ inom slöjdområdet – vissa nyare än andra. Jag tänker på stick-, väv-, och spinnföreningar exempelvis.
Här vill jag tillägga att detta handlar helt om min egen förförståelse – det är möjligt att det ser liknande ut inom andra teknikområden, men for ordningens skull skriver jag om det jag känner till.
Själv är jag medlem i en av varje s a s. Samt en hemslöjdsförening. När man i någon av dessa första tre föreningar talar om hemslöjd eller hemslöjden får man högst varierade reaktioner. Merparten av dessa relaterar överhuvudtaget inte till det de gör som slöjd. Och om de inte gör det, eller ser behovet att göra det – så kanske det inte är relevant. Många reflekterar inte över att det de gör i sin specifika förening skulle(borde?) kunna ingå i en hemslöjdsförenings verksamhet. Någonstans så undrar jag om det inte borde göra det. Dels rent egoistiskt privatekonomiskt för mig. Jag är helt medveten om att ingen tvingar mig till några medlemsskap – men kom igen, man vill ju lära sig liksom.
En enkel kalkyl. 300kr + 200kr +150kr per år, ger… 650 kr i årsavgifter. Och då hade det kunnat vara mer om spinnargillet var en regelrätt förening och tog ut en avgift, men så långt har vi inte kommit ännu. Vi närmare eftertanke ser detta ut som ett girigt klagomål, men det handlar faktiskt inte primärt om pengar även och slantarna åtminstone går att räkna.
Framförallt tänker jag att dessa föreningar skulle kunna existera i nästan samma form fast under ett hemslöjd/slöjdparaply. Detta av flera orsaker;
Effektivitet: Fler människor med liknande intressen skulle mötas och dra nytta av varandras kunskaper. Med en delvis gemensam ekonomi och adminsitration; eller åtminstone en gemensam struktur för medlemmar, ekonomi, information och övrig administration samt lokaler exempelvis borde mycket flyta på på ett helt annat sätt. Jag tror också att man skulle kunna vara tydligare.
Påverkan: Med mulesing-debatten (som jag förövrigt verkligen efterlyser bland garn/ullkonsumenterna i hemslöjdens in och utkanter) rasande tror jag att man skulle kunna göra sig tydlig även här. Finns det en värdegrund? Står man/vi/jag/ni för den? Och i sådana fall: vilket blir resultatet? Det slår mig att det kanske är där det brister. Det blir ideologiskt, och därmed skrämmande. Tänk om man Högt och Tydligt måste uttala vad man tillsammans står för och stå för det? Jag kan ha helt fel. Rätta mig gärna då. Annars tror jag att det är en styrka att vara lite kompromisslös; läs nu inte snobbig utan kompromisslös. Snobberi hinner jag inte ens behandla i det här inlägget. :-) Och HUR står vi i sådana fall för slöjdens värden? Ska det vara ekologiskt? Närproducerat? Svenskt? Vad är slöjdens kvaliteter? Är det det nära som är det centrala – handen och anden liksom, eller är det uttrycket och känslan. Kanske går det inte ens att dela upp det på det viset.
Sedan tror jag att det finns en annan sida av den här frågan; lokalt är det troligtvis så att dessa grupper/föreningar ofta samarbetar kring olika aktiviteter – men jag leker gärna med tanken på att det föreningsorganiserade slöjdandet skulle kunna samorganiseras i viss mån. Det ’fria’ kalla det enskilda, privata eller vilda slöjdandet kommer förhoppningsvis alltid att vara just det. Kanske måste man problematisera det ytterligare, kanske måste det också in en intresseorganisation för de yrkesaktiva slöjdarna under detta paraply – finnes det ett sådant önskemål.
Något mer som slog mig under gårdagens konsumtionskalas var att det var många, fler än vanligt, som lagt till ’svensk’ i sin ullskyltning. Troligtvis även det kopplat till mulesing-debatten. Men ändå var det förhållandevis tyst om själva merinofrågan, vilket kändes märkligt med tanke antalet besökare och möjlighet att nå ut..
Såg ni kvällens Kalla Fakta http://www.tv4.se/kallafakta ? Gör det annars.
Jag är helt medveten om att den stora debatten rasade kring 2003, men det är ju faktiskt först nu den överhuvudtaget stor-diskuteras i Sverige. Och tas på allvar. Jag ser fram emot listor över mulesing- säkra garner – jag vill absolut använda min kraft som konsument här.
Helt personligt – och ganska präktigt: Om jag sitter och pratar om hur tjusigt det är med närproducerade produkter, hållbar utveckling och hur slöjdens värden stämmer in på allt detta och därför är mycket modern – vilket jag gärna gör, skall tilläggas. Känns det som att jag faktiskt inte har något val. Inte om jag skall vara trovärdig som kunnig inom mitt område, engagerad eller passionerad. Om slöjd i mångt och mycket är en livsstil, ett förhållningssätt till sin omvärld och sin plats i den – låt oss säga det – då har jag också ett ansvar. Ett ansvar att vara en ’jävla idealist’ och ställa raka och kompetenta frågor, ha på fötterna och ställa krav.
Jag har svårt att se några andra sätt att agera; till syvende och sist kräver mitt slöjdande en hel del material. Det materialet är förutsättningen för min slutprodukts eventuella kvalitet, om vi nu bortser från min egen arbetsprocess som jag förhoppningsvis har mycket god insyn i.
Mer om detta får nog inte rum här – jag är helt medveten om att det finns fler nyanser i frågan – frågorna; men är det någon som ser min poäng? En person på min praktikplats undrade häromdagen om ’allt inte bara skulle lösa sig om hemslöjden bytte namn’. Vette katten. En limpa är ändå en limpa, lika god eller inte vad den än heter – eller? Borde vi kanske ta en branding-kurs? Jag raljerar inte, det är verkligen en fråga. Samtidigt har ju hemslöjdsrörelsen något många (alla?) i dag eftersträvar: ett inarbetat varumärke. Frågan är då återigen vad det står för. Vad vill vi att det skall stå för? Vi, här på kravallslojd.se, vi här på HV eller Sätergläntan, vi här i tv-soffan, vi här vid hyvelbänken eller vi inom hemslöjdsrörelsen?
Det var väl det. En serie ögonblicksord spridda över en vecka.
Tack för ordet.