Författar Arkiv

På väg till England

Written by Elisabet11. Posted in Elisabet Jansson

Mina broderade kuddar borde ha kommit fram till England nu. Snart kommer jag efter.

Kuddarna och jag, vi ska till Northampton, ca 10 mil norr om London. Konsthantverkarna i Örebro  är inbjudna av konsthantverksgruppen Northamptonshire Guild of Designer Craftsmen att ställa ut tillsammans med dem under april – juni. Första anhalten blir Northampton Central Museum and Art Gallery. Sedan flyttar utställningen till Lamport Hall, en bit norr om Northampton.

Några av oss medlemmar i Konsthantverkarna reser till England för att delta i vernissagen i Northampton och umgås med våra engelska konsthantverkskollegor. Det blir spännande att se hur de har exponerat våra saker! Och hur vårt svenska konsthantverk tas emot av publiken.

På Northampton Central Museum and Art Gallery pågår samtidigt en textilutställning som jag är lite nyfiken på. Det blir ett par dagar i London för min del också, med besök på några utställningar, garnaffärer mm.

En utflykt till Reading och Museum of English Rural Life planerar jag. Där hoppas jag få se ”smocks”, gamla broderade engelska lantarbetarkläder. Det besöket ska förhoppningsvis resultera i en artikel till Täcklebo Broderiakademis medlemstidning.

Nu tackar jag för mig här på Kravallslöjd. Så småningom berättar jag hur det gick i England på min blogg Textila Inslag. Välkommen dit!

Vad kan man göra med en gammal pinnstol?

Written by Elisabet11. Posted in Elisabet Jansson

Vad kan man göra med en gammal pinnstol? Svar på den frågan kommer man att få på årets sommarutställning hos Konsthantverkarna i Örebro (där jag är en av 20-talet medlemmar). I samarbete med länshemslöjdskonsulent Lars Petersson har vi dragit igång projektet ”Pinnstol Tur & Retur”.

Re:cycle: Använd materialet av en pinnstol och tillverka något annat. Plockepinnspel, knyppelpinnar eller varför inte en tavlett?

Re:use: Det som någon ledsnat på kan glädja någon annan. Loppisar och second hand är bra ställen att söka det unika. En skaplig pinnstol kan användas som den är, men det kan vara roligt att kanske klä sitsen eller lägga en skön kudde för svanken.

Re:design:  Förädla, förhöja, förbättra, förfina. Lekfullt och extravagant. Med fantasi och påhittighet kan du pimpa din pinnstol och göra den unik och personlig.

Re:duce: Reducera, inte använda mer material, resurser eller energi än nödvändigt. Bara genom att fortsätta använda en gammal pinnstol sparar man resurser.  Hur kan man tillverka en ny utan att förbruka mer trä, resurser i onödan?

Re:pair: Reparera, laga, lappa. En trasig eller ranglig pinnstol är relativt lätt att laga. Den är tillverkad av trä och ihopsatt med tappar som limmats med varmlim. En pinnstol är enkel att lirka  isär och limma om.  En möbel som tillverkats av spånskiva eller plast är mycket svårare att laga.

Leta reda på en gammal pinnstol och anmäl dig till projektet! Eller kom till Örebro i sommar och se vad andra har hittat på! Läs mer HÄR på pinnstolsbloggen.

Jag klipper mattrasor

Written by Elisabet11. Posted in Elisabet Jansson

Jag klipper mattrasor. Händerna arbetar mekaniskt och jag känner mig nästan lite manisk. Helst tar jag reda på textilier som jag själv eller mina nära har slitit ut. Men jag köper också utslitna påslakan och ratade gardiner på Myrorna och liknande ställen. Textilierna klipper jag för hand i remsor, ca 2 cm breda, som sedan sys ihop och rullas till fina nystan.

 Trasorna vävs förstås till mattor.

Jag sparar på en del rester också. Knappar från kläder givetvis, men även på etiketter från plaggen.

På anslagstavlan sitter skjortfickor som troféer.

Vad ska jag ha allt till?

Kurs i yllebroderi

Written by Elisabet11. Posted in Elisabet Jansson

Lite trött är jag efter helgen, men samtidigt har jag fått ett tillskott av energi genom de trevliga och kreativa människor jag har träffat i Nyköping. Jag har haft kurs i yllebroderi i samarbete med hemslöjdskonsulenten.

”Titta vad bra det blir när jag syr den enkelsidiga plattsömmen på det här viset!”

”Men nu blir resultatet ännu bättre när jag väljer flätsöm istället.”

”Jag tänker utgå från mönsteruppbyggnaden på den här gamla skånska kudden, men jag ska brodera höns.”

”De där små stjärnorna måste jag testa.”

”Inte trodde jag att jag skulle kunna sy utan ett färdigt mönster.”

”Det här får bli en provlapp, jag ska prova så många stygn som möjligt.”

”Är det fel att sy så här? Nej, jag väljer själv!”

Ungefär så där har det låtit runt bordet. Men att gå in i en process och om och om tänka ”Vad händer om jag gör så här?”, är både avkopplande och ansträngande och ofta har det varit helt tyst. Alla har koncentrerat sig på sina stygn och funderat på färger, former och hur man ska gå vidare. 

Yllebroderier (bilder på kuddar, dynor och täcken) från 1700- och 1800-talen var inspirationskälla för helgens kurs. Sedan är det upp till var och en att använda sig av kunskapen om traditionens stygn, färger, mönsteruppbyggnad och motiv på sitt eget sätt. Det finns inga fel!